Chr. Hansen - Verdens største kulturfabrik

Dagligt er over en milliard mennesker i berøring med produkter fra den danske virksomhed, Chr. Hansen, der fremstiller naturlige ingredienser til fødevare- og medicinalindustrien.

Henning Jensen: Det er kun et år siden, vi fik et samarbejdsudvalg. Her diskuterer vi også virksomhedens forskellige politikker – både om etisk forsvarlig adfærd, rygestopkurser, sundhedspolitik og den slags. Foto: Victoria Mørck Madsen

Af Ingrid Pedersen

Hver dag indtager en milliard mennesker i hele verden produkter, hvor produkter der stammer fra den danske biotekvirksomhed Chr. Hansen indgår. De ved det ikke, for virksomheden producerer naturlige ingredienser til mad og kosttilskud, og når man spiser en ostemad eller spreder ostetopping på pizzaen, tænker man ikke over, at osteløbe er en forudsætning for, at mælk kan omdanne sig til skærefast, hård ost, og over halvdelen af verdens oste er lavet med denne ingrediens fra den sjællandske virksomhed.

- Og vi er selvfølgelig stolte af, at vi i 2019 blev kåret til verdens mest bæredygtige virksomhed, siger Winnie Bügel, der er administrerende direktør for Chr. Hansens danske selskab og nævner, at selskabets for nyligt lancerede en strategi under mottoet: ”Let’s grow a better world. Naturally.”, der sætter retning for de mikrobielle løsninger, der frembringes til at forbedre fødevarer, sundhed og produktivitet for en bæredygtig fremtid. 

- Vi er en formålsdrevet virksomhed, der gerne vil forbedre verden, siger hun. Men hun tilføjer, at virksomheden selvfølgelig også skal tjene penge.

Bruges af alle mejerier

I dag er osteløbe stadig den vigtigste del af forretningen.

- Vi har verdens største kulturfabrik, understreger fællestillidsrepræsentant, 3F, Henning Jensen, der arbejder i det kæmpemæssige produktionsanlæg i Avedøre, hvor de forskellige bakteriekulturer fremstilles, frysetørres og eksporteres til det meste af verden.

 Noget af det i små portioner på nogle få hundrede gram, noget af det i tonsvis i bigbags, men alle verdens mejerier bruger deres kulturer.

- Altså bortset fra nogle små mejerier rundt om i verden i f.eks. Frankrig eller Italien, siger Winnie Bügel. 

- Engang, da jeg skulle på ferie i Thailand, opdagede jeg, at der var store sække med vores kulturer med flyet. Det syntes jeg egentlig var lidt sjovt, så nu kigger jeg altid efter, om der er nogle af vores varer med på flyet, siger han.

Foruden kulturer til mejeriindustrien – ud over enzymer til ostefremstillinger bruges Chr. Hansens kulturer også til produktion af vin, kød og fermenterede drikke, og som et særligt nyt indsatsområde de såkaldte biobeskyttende kulturer, der indgår i eller sprayes på de færdige produkter for at forlænge deres holdbarhed.

- Det har stor betydning for at minimere madspild, understreger Winnie Bügel.

Blandt nye produkter er også udvikling af en ny type modermælkserstatning til ekstremt for tidligt fødte børn. Det er det tætteste, man kommer modermælk og et produkt, der er en meget stor efterspørgsel på, og mælkesyrekapsler der er gode for fordøjelsen og tarmsystemet. 

- Så, ud over at vi producerer produkter, der gavner mennesker, er vores produktion bæredygtig i sig selv. FN’s verdensmål fungerer som den overordnede ramme til at sammenkæde vore produkter mod en bæredygtig udvikling, og i dag støtter altså over 80 procent af virksomhedens omsætning direkte op om tre af disse mål, herunder Stop Sult, Sundhed og Trivsel samt Ansvarligt forbrug og Produktion, siger Winnie Bügel og understreger, at ud over produktsiden bliver virksomheden også målt på produktionssiden, hvordan de belaster planeten, hvor gode de er til at reducere CO2-udledningen og begrænse energiforbruget.

- Men bæredygtighed handler også om mennesker. Vi sikrer også, at medarbejderne har en etisk forsvarlig adfærd, der ikke er krænkende over for kolleger eller samarbejdspartnere, og vi stiller krav til underleverandørerne, forklarer hun. Et af eksemplerne er, at korruption og bestikkelse for at få en aftale i hus er absolut forbudt. Diversitet er et andet godt eksempel på et bæredygtighedsinitiativ på medarbejdersiden.

For et år siden oprettede Chr. Hansen et samarbejdsudvalg.

- Her diskuterer vi også virksomhedens forskellige politikker – både om etisk forsvarlig adfærd, rygestopkurser, sundhedspolitik og den slags, siger Henning Jensen.

Ingen fyringer under corona

Chr. Hansen er en af de virksomheder, der ikke har mistet kunder eller ordrer under coronanedlukningen. I perioden har de købt tre andre virksomheder og solgt den division, der fremstiller farver af naturlige pigmenter til fødevareindustrien, fra.

- Men det første, der skete i forbindelsen med nedlukningen var, at forbrugere mange steder i verden hamstrede mad. Det betød øget salg af vores produkter i den første periode, fortæller Winnie Bügel. Hun er dog opmærksom på, at det kan betyde, at salget nu kommer tilbage til mere normalt niveau, fordi lagrene skal bruges op.

Men der har været andre udfordringer – og gode og dårlige erfaringer. Først og fremmest var transporten en udfordring, da flytrafikken blev indstillet.

- Det betyder, at vi selv har måttet leje fragtfly til de store leverancer og har samlet ordrerne, for vi kunne jo ikke sende et fly afsted med en lille forsendelse, siger Henning Jensen, så ordrerne måtte samles, og transporten omlægges.

I forbindelse med COVID-19 blev der allerede tidligt i forløbet lovet medarbejderne, at der ikke ville ske fyringer som konsekvens af pandemien, siger Winnie Bügel.

I produktionen var dette budskab det vigtigste for medarbejderne, og det var fantastisk at kunne fortælle kollegerne, at de ikke behøvede at frygte for deres job. Det gav ro på alle steder, siger Henning Jensen og tilføjer, at det påvirkede ham, når han var til møder med andre tillidsrepræsentanter i 3F at høre, hvordan de frygtede fremtiden.

- Jeg har virkelig ondt af kollegerne i Copenhagen Fur, som nu er i den situation, at de ikke ved, hvad der kommer til at ske med deres arbejdsplads, siger han.

Henning Jensen nævner, at i produktionen hos Chr. Hansen har de i forvejen været vant til at være ekstremt fokuseret på hygiejne på grund af produkterne, så mundbind og arbejde i noget der ligner rumdragter, er i forvejen hverdag for dem.

- Der er nogle ændringer med hensyn til omklædning, og i produktionen har nogle grupper fået deres arbejdstid ændret til 3x12 timer om ugen for at have færre skift og dermed mindre smitterisiko. Produktionen er i gang uafbrudt og med faste hold.

- Vi har haft ganske få sygdomstilfælde, men slet ikke noget sammenlignet med for eksempel de store slagterier, siger Henning Jensen og tilføjer, at det er blevet indskærpet, at man hellere må blive hjemme, hvis man er i tvivl, om man er syg.

- Vi har jo et kæmpeansvar, når man tager i betragtning, at en milliard mennesker om dagen spiser noget, der indeholder vores ingredienser. Derfor er vores fejlmargin meget lav, fremhæver Winnie Bügel. I administrationen har mange medarbejdere arbejdet hjemmefra, og det har fungeret godt.

- Vores sygefravær er meget lavt, men det er bemærkelsesværdigt, at det i denne periode har været det halve af sidste års sygefravær. Alle har været utroligt effektive, når de har arbejdet hjemme, og vi er i ledelsen meget stolte af medarbejdernes håndtering af situationen, siger Winnie Bügel.

Hun mener, at mange medarbejdere har nydt, at de ikke har skullet pendle og hænge i en klokkestreng for at nå det hele. For nogle har det været mindre stressende, og mange har været glade for at kunne omfordele arbejdstiden og arbejde om aftenen, når børnene var lagt i seng.

Som tidligere nævnt har vi haft en økonomisk gunstig påvirkning af pandemien. Vi har ikke brugt penge på rejser, konferencer og andre interne, fysiske møder, men til gengæld har vi brugt flere penge på transport, understreger hun og konstaterer, at fremtiden næppe bliver en dans på roser, for coronanedlukningen har været katastrofal for verdensøkonomien.

- Alle prøver at snøre ind, og det kommer vi sikkert også til at mærke, siger hun.

Bestemmer selv mødetid

Henning Jensen understreger, at selv om virksomheden først for et år siden har fået et samarbejdsudvalg, har der altid været tillid og godt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere, og virksomheden har en god work-life-balance, så de kan indrette deres mødetid, så den passer til familielivet.

- Men det er selvfølgelig vigtigt, at vi har et officielt forum, hvor vi kan drøfte tingene, siger han og nævner, at han som tillidsrepræsentant synes, det er en stor sejr, at kollegerne er meget interesseret i uddannelse, så IKUF bliver brugt rigtig meget.


Winnie Bügel:- Vi har jo et kæmpeansvar, når man tager i betragtning, at en milliard mennesker om dagen spiser noget, der indeholder vores ingredienser. Derfor er vores fejlmargin meget lav. Foto: Victoria Mørck Madsen

Nye ideer

Winnie Bügel nævner, at de også har et Sustainability Board – et udvalg for bæredygtighed – hvor gode ideer fra medarbejdere systematisk bliver bearbejdet, så man kan lære af hinanden, for eksempel ved at spare på vandet eller bruge spildprodukter.

- Jeg synes, ledelsen er god til at tage imod vores ideer, siger Henning Jensen, og han og kollegerne sætter pris på, at de tre gange om året har ’afdelingsdage’, hvor en fra ledelsen fortæller om produkterne, og hvordan de bruges.

- I hverdagen arbejder vi jo bare med at fremstille forskellige slags pulvere, men det er fascinerende at høre, hvordan de skaber huller i osten, forbedrer skyr eller forlænger yoghurts holdbarhed, siger han.

Osteløbe

Osteløbe blev oprindelig fremstillet af kalvemaver og var grundlaget for virksomheden Chr. Hansen, der blev grundlagt i 1874. I dag fremstilles osteløbe også ved fermentering i store gæringstanke.

Chr. Hansen er en signifikant spiller på verdensmarkedet og er i dag børsnoteret og på C25-indekset. Fra 2004 til 2010 var virksomheden ejet af en fransk kapitalfond. Chr. Hansen har 3500 medarbejdere og afdelinger i 30 lande. 

Sidste år blev virksomheden kåret som verdens mest bæredygtige. Den pris gik i 2020 til energiselskabet Ørsted, men Chr. Hansen er fortsat verdens mest bæredygtige på ingrediensområdet. 


Senest revideret den 3. november 2020